Je pomÄ›rnÄ› jasné, že každá spoleÄnost má urÄitá pravidla, obvykle nepsaná, která jejà Älenové dodržujÃ. VÄ›tÅ¡inou se týkajà chovánà ve spoleÄnosti, oblékánà a dalÅ¡Ãch vÄ›cÃ. To ostatnÄ› známe i u nás – napÅ™Ãklad asi nikdo z nás by nevyÅ¡el na ulici nahý, do divadla v pyžamu, nebo si v zamÄ›stnánà zaÄal hlasitÄ› zpÃvat, pokud tam tedy nenà sám.
Â
Â
Tato pravidla samozÅ™ejmÄ› nejsou samoúÄelná. Vyvinula se proto, aby Älenům spoleÄnosti poskytla urÄitý pocit bezpeÄà – cÃtÃme se lépe, když vÃme, co od druhých můžeme oÄekávat. Také je pak pro nás snadnÄ›jÅ¡Ã se do oné spoleÄnosti zaÅ™adit, a i to má znaÄný pozitivnà vliv na lidskou psychiku. Nenà tedy divu, že tomu tak je již od starovÄ›ku.
Â
V každé dobÄ› se vÅ¡ak naÅ¡li lidé, kteřà tato pravidla poruÅ¡ovali, aÅ¥ už úmyslnÄ› Äi nikoliv. Tito se dajà rozdÄ›lit v podstatÄ› do dvou kategoriÃ: anarchisté a lidé s psychickými potÞemi. ZatÃmco anarchisté své chovánà provozujà úmyslnÄ›, neboÅ¥ chtÄ›jà šokovat a upozornit napÅ™Ãklad na nÄ›jakou nespravedlnost, která se dÄ›je, pÅ™ÃpadnÄ› na spoleÄenskou normu, se kterou nesouhlasà a kterou považujà za nespravedlivou, u lidà s mentálnÃm postiženÃm je to ponÄ›kud jinak.
Â
Â
Tito nad svým chovánÃm obvykle nemajà prakticky žádnou kontrolu, pÅ™ÃpadnÄ› si Äasto ani neuvÄ›domujÃ, proÄ to, co dÄ›lajÃ, ostatnà lidi pohorÅ¡uje. Tyto pÅ™Ãpady ostatnÄ› známe také již od nejstarÅ¡Ãch civilizacà – staÄà vzpomenout napÅ™Ãklad na stereotyp vesnického blázna. Je pravdÄ›podobné, že se v naprosté vÄ›tÅ¡inÄ› pÅ™Ãpadů jednalo o nÄ›kterého z tÄ›chto lidÃ.
Â
Je vÅ¡ak pravdou, že tito by v nás nemÄ›li budit pohorÅ¡enÃ, nýbrž soucit a snahu jim pomoci. NesmÃme také zapomÃnat, že se nejedná vždy o vrozenou poruchu. I u zdravého ÄlovÄ›ka se může Äasem projevit, typickým pÅ™Ãkladem je zde Alzheimer.
Â
PÅ™ednÄ› je vÅ¡ak nutné si uvÄ›domit, že spoleÄenské normy jsou pouze sociálnà konstrukt, a pokud onen ÄlovÄ›k nikomu neubližuje, nenà žádný důvod k tomu, abychom jej nÄ›jak ostrakizovali.