Dnes můžeme nejen v naší republice vidět trend slučování firem. Většinou to probíhá tak, že jedna z nich, ta dominantní, odkoupí tu druhou. Následně ji přemění nejprve v dceřinou společnost, aby ji posléze kompletně integrovala a stala se z nich jedna jediná firma, aniž by ztratila zákazníky byť jen jedné z nich.
Možná také patříte k podnikatelům, kteří se koukají, zda by nebyla k nalezení nějaká, která by se dala odkoupit. A je také možné, že už vás nějaká zaujala. V ideálním případě se jedná o konkurenční firmu, která nabízí téměř stejné nebo alespoň hodně podobné produkty. Je však otázkou, kdy se začít zajímat, zda je daná například sro na prodej.
Je totiž jasné, že pokud je daná firma úspěšná, pak její majitelé nebudou mít příliš chuti se jí zbavovat, bez ohledu na to, jakou částku jim nabídnete. K tomu musíte připočítat i to, že vaše finanční možnosti v tomto ohledu nejsou neomezené. Než tedy začnete jednání o koupi, je dobré se podívat, zda to má vůbec cenu.
V první řadě se musíme zaměřit na to, jak si ona firma vede na trhu. Pokud její hvězda stoupá, pak je pravděpodobnější, že oni odkoupí naši společnost. Avšak v případě, že vykazuje v posledních obdobích stagnaci či dokonce ztrátu, pak je mnohem pravděpodobnější, že její majitelé budou mít chuť bavit se o prodeji, a že se jí budou ochotni zbavit za nižší cenu.
Dále je dobré se zaměřit na její produkty. Pokud jsou v podstatě kopií těch našich, pak není problém – postupně je můžeme nahradit, aniž by si zákazníci něčeho všimli. Avšak v případě, kdy se například výrazněji liší receptura, budeme mít větší problémy. Nejenže si budeme muset opatřit recept, ale také na náš seznam přibude další produkt či produkty, které budeme vyrábět. Musíme se tedy ujistit, zda na to máme dostatečnou kapacitu.
Je tedy jasné, že ani zde není žádné jednoduché řešení. Přesto je pravdou, že jsou v mnoha případech tato jednání úspěšná. A kdo ví, možná tomu tak bude i u vás.