TÄ›lesnou výchovou si na základnà a stÅ™ednà škole proÅ¡el každý z nás. Za poslednà desetiletà se pÅ™itom nijak nezmÄ›nila. Je dobré se podÃvat na to, jak vlastnÄ› probÃhá a co vlastnÄ› dÄ›tem pÅ™inášÃ. V poslednÃch letech se totiž zaÄÃnajà množit názory, že tak, jak se provozuje, nemá dnes již pÅ™ÃliÅ¡ smyslu. A je pravdou, že ÄÃm dál vÃce dÄ›tà má od tÄ›locviku osvobozenÃ. ProÄ?
Â
Nejprve si musÃme uvÄ›domit, že je rozdÃl mezi tÄ›locvikem na prvnÃm stupni, na druhém stupni a na stÅ™ednà škole. MusÃme se tedy nejprve podÃvat, co vÅ¡e vlastnÄ› zahrnuje, a jak je vlastnÄ› provozována, a co vlastnÄ› má dÄ›ti nauÄit.
Â
Â
Na prvnÃm stupni si majà dÄ›ti osvojit základy pohybu. To ovÅ¡em nenà obvykle ten pÅ™Ãpad. VÄ›tÅ¡inou bohužel funguje tak, že po krátké rozcviÄce hrajà dÄ›ti po zbytek hodiny napÅ™Ãklad vybÃjenou, což nenà ideálnÃ. Nejenže je totiž pÅ™ÃliÅ¡ nenauÄÃ, zároveň také působà dalÅ¡Ã rozdÃly ve tÅ™ÃdÄ›, kdy nepopulárnÃm dÄ›tem se nejen snižuje sebevÄ›domÃ, když jsou vybrány jako poslednÃ, ale navÃc jsou Äasto také vinÄ›ny, když daný tým prohraje. O tom, že to právÄ› v tÄ›chto dÄ›tech, které by to potÅ™ebovaly nejvÃce, lásku k pohybu nevyvolá, asi nenà tÅ™eba hovoÅ™it.
Â
Na druhém stupni se k tomu pÅ™idá i známkovánÃ, které se dÄ›je podle daných tabulek. To opÄ›t pohybovÄ› ménÄ› nadané dÄ›ti, které daných výkonů zkrátka nemohou dosáhnout, nemotivuje. Ty pak zÃskajà k jakémukoliv typu sportu jeÅ¡tÄ› vÄ›tÅ¡Ã odpor.
Â
Â
StÅ™ednà škola pak v daném programu pokraÄuje, jen je jeÅ¡tÄ› o nÄ›co nároÄnÄ›jÅ¡Ã. V mnoha pÅ™Ãpadech to pak ty ménÄ› nadané dÄ›ti nebo ty, které majà napÅ™Ãklad urÄité zdravotnà problémy, nezvládajÃ. Nenà tedy divu, že poÄet necviÄÃcÃch dÄ›tà roste.
Â
Aby se tomu pÅ™edeÅ¡lo, bylo by potÅ™eba pÅ™epracovat celou výuku tÄ›locviku, a také uÄitele, kteřà si již na prvnÃm stupni nebudou chtÃt tuto hodinu jen odbýt. NÄ›co takového je vÅ¡ak v nedohlednu, což je Å¡koda. DÄ›ti by si to rozhodnÄ› zasloužily.